• نظریه بررسی نارسایی های، شناخت های انسان (علم، فلسفه، مذهب) انتاجی به سمت شناخت توحیدی در بررسی مکانیزم ادراکی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/05/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/05/15
    • تعداد بازدید: 211
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    نظریه بررسی نارسایی های، شناخت های انسان (علم، فلسفه، مذهب) انتاجی به سمت شناخت توحیدی در بررسی مکانیزم ادراکی

    همانطور که از انسان انتظار سیر در صراط تکاملی می رود، قطعا می بایست ابزار و وسیله این نیز وجود داشته باشد. انسان هم خود آگاه است و هم جهان آگاه، و دوست می دارد از خود و از جهان آگاه تر گردد. تکامل و پیشرفت و سعادت او در گرو این دو آگاهی است. آگاهی های بدست آمده انسان چه در حوزه خود شناسی و چه در جهان بینی (جهان شناختی) نتیجه مکانیزم ادراکی اوست. براساس مکانیزم ادراکی درواقع شناخت های انسان یامربوط به عالم واقع است (علم) ویا مربوط به عالم معناء (هنر) ویا جمع بین علم و هنر(فلسفه) و اگر به شناخت فلسفی جنبه الهی ببخشیم شناخت کامل تر از شناخت فلسفی را می توان (شناخت مذهبی) دانست. اما این شناخت ها ناگریز چون ساخته اندیشه ذهن بشر محدود است دارای مزیت و نارسایی هایی است. با بررسی نارسایی های شناخت های انسان می توان برای آن سیر تکاملی قائل شد یعنی با بررسی نارسایی های شناخت علمی، می توان به شناخت فلسفی و از نارسایی های آن به شناخت مذهبی دست یافت و شناخت مذهبی را تکامل آن دوشناخت و الگوی مناسبی برای سیر در صراط تکاملی قرار داد اما شناخت مذهبی نیز آن چنان دست ناخورده از ذهن محدود بشر نمانده است تا به عنوان شناختی کامل یاد شود و بابررسی نارسایی های شناخت مذهبی می توان به شناخت دست ناخورده بشر یعنی شناخت توحیدی رسید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها