• بررسی رابطه عدالت سازمانی ادراک شده در بروز رفتارهای انحرافی شغلی در محیط کار بر اساس نقش میانجی دلبستگی شغلی (مورد مطالعه: کارکنان شهرداری باغستان –شهریار تهران)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/08/01
    • تعداد بازدید: 509
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس ژورنال: 08132641501

    بررسی رابطه عدالت سازمانی ادراک شده در بروز رفتارهای انحرافی شغلی در محیط کار بر اساس نقش میانجی دلبستگی شغلی (مورد مطالعه: کارکنان شهرداری باغستان –شهریار تهران)

    پژوهش پیشِ رو با هدف بررسی تأثیر عدالت سازمانی ادارک شده در بروز رفتارهای انحرافی شغلی در محیط کار در بین کارکنان شهرداری باغستان واقع در شهریار انجام گرفته که در این میان به تبیین نقش دلبستگی شغلی پرداخته شده است. در هر سازمان عدالت را بر مبنای عواملی نظیر: حقوق و دستمزد منصفانه، پاداش نقدی و غیر نقدی، نظام ارتقای شغلی و شایسته سالاری، رویه های منصفانه و ارائه اطلاعات درست تعریف می کنند، اما عملاً آنچه به عنوان عدالت تحقق می یابد، ادراک کارکنان از عدالت است. بنابراین اگر کارمند درک متفاوتی نسبت به هر یک از عوامل مذکور داشته باشد، این سؤال پیش می آید که چگونه رفتار خواهد کرد.

    جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان ستادی شهرداری باغستان واقع در شهرستان شهریار به تعداد 290 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران برای جامعه محدود، از طریق نمونه گیری به صورت تصادفی ساده، تعداد 165پرسشنامه در بین افراد توزیع شده است. برای آزمون روائی محتوایی این تحقیق، از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. جهت محاسبه پایایی پرسشنامه از آزمون ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. پس از جمع آوری داده ها، با توجه به اهداف و ماهیت تحقیق از روش معادلات ساختاری در نرم افزار لیزرل برای تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل مسیر نشان داد که عدالت سازمانی ادراک شده به میزان 71 درصد بر دلبستگی شغلی تأثیر مثبت و معنادار دارد. همچنین متغیر دلبستگی شغلی به میزان 67 درصد بر رفتارهای انحرافی شغلی تأثیر معکوس و معنادار دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین ژورنال ها