• نقش قابلیت های مدیریت ریسک در رابطه میان نوآوری در زنجیره تأمین و کسب مزیت رقابتی (مورد مطالعه:شرکت های مستقر در شهرک صنعتی رشت)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/08/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1400/08/01
    • تعداد بازدید: 676
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس ژورنال: 08132641501

    نقش قابلیت های مدیریت ریسک در رابطه میان نوآوری در زنجیره تأمین و کسب مزیت رقابتی (مورد مطالعه:شرکت های مستقر در شهرک صنعتی رشت)

    شرکت هایی که به دنبال دستیابی به مزیت رقابتی هستند، نیاز دارند نوآوری را در زنجیره تأمین خود بگنجانند زیرا در سازمان ارزش ایجاد می کند. هدف اصلی مطالعه حاضر، بررسی نقش قابلیت های مدیریت ریسک در رابطه میان نوآوری در زنجیره ی تأمین و کسب مزیت رقابتی در شرکت های مستقر در شهرک صنعتی رشت است. از اینرو داده های 127 شرکت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. اعتبار آن از دو منظر روائی و پایائی مورد تأیید قرار گرفته است. جهت آزمون فرضیه ها از تکنیک معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل استفاده شده است.

    نتایج حاصل نشان داده است که نوآوری در زنجیره ی تأمین با لحاظ نقش میانجی گری قابلیت های مدیریت ریسک بر کسب مزیت رقابتی شرکت های مستقر در شهرک صنعتی رشت، تأثیر مثبت و معنی داری دارد. بطوریکه نوآوری در زنجیره ی تأمین  با توجه به نقش قابلیت مقاومت با ضریب 12 درصد و نوآوری در زنجیره ی تأمین  با توجه به نقش قابلیت تاب آوری  با ضریب 31 درصد بر کسب مزیت رقابتی شرکت ها تأثیر دارد. در حالیکه نوآوری در زنجیره ی تأمین به طور مستقیم با ضریب 11 درصد بر کسب مزیت رقابتی شرکت ها تأثیر دارد. همچنین مشخص گردید قابلیت های مدیریت ریسک رابطه بین نوآوری در زنجیره ی تأمین و مزیت رقابتی را تعدیل می کند. در این میان، قابلیت تاب آوری، نقش مؤثرتری را ایفا می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها