حوزه های تحت پوشش ژورنال
  • بته جقه و اهمیت آن در جواهرسازی معاصر ایران با تاکید بر آثار ملیله کاری و میناکاری

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/10
    • تعداد بازدید: 389
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس ژورنال: 02133202487

    بته‌جقه و اهمیت آن در جواهرسازی معاصر ایران با تاکید بر آثار ملیله کاری و میناکاری

    جواهرسازی سنتی ایران در چنددهه اخیر نقش مایه‌های مختلفی را برای ارائه به جامعه هدف خود به خدمت گرفته است. این مساله به تکنیک ساخت زیورآلات ارتباط چندانی ندارد. فرم بته‌جقه یا همان پیزلی، در بسیاری از تکنیک های سنتی یکی از پر مخاطب‌ترین نقش مایه‌هاست. این فرم با تنوع بسیار و سابقه‌ای طولانی در هنرهای ایران، یک فرم کلی شبیه درخت سرو خمیده دارد. سوال اصلی در این تحقیق آن است که نقش مایه تاریخی بته‌جقه در فرم کلی و عمومی خود، فارغ از تفاوت جزئیات، چه جایگاه و اهمیتی در تکنیک‌های مختلف جواهرسازی معاصر ایران دارد؟ و هدف از تحقیق بررسی توصیفی حضور بته‌جقه در جواهرسازی سالهای اخیر ایران در تکنیک‌های مختلف به ویژه ملیله‌کاری و میناکاری است.

    روش انجام پژوهش توصیفی و شیوه گردآوری اطلاعات کتابخانه‌ای و اینترنتی است. نمونه‌ها از فروشگاه‌های اینترنتی ایرانی فعال درسال 1400 جمع‌آوری شده است. بررسی نشان می‌دهد بر اساس علاقه سازندگان و مصرف‌کنندگان فرم بته‌جقه (پیزلی) در شکل کلی خود از پرکاربردترین نقش مایه‌های جواهرسازی معاصر ایران در تکنیک‌های گوناگون به ویژه ملیله‌کاری زنجان و میناکاری اهواز است. نوع بته‌جقه استفاده شده در اثر، به جغرافیایی ذهنی، خلاقیت و توانایی هنرمند در طراحی و ساخت زیورآلات بستگی دارد و جزییات ممکن است در هر تکنیک تغییر کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام میکنید