• بررسی سلامت روان دانشجویان پرستاری و غیرپرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود و مقایسه آنها با یکدیگر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 589
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: فعالیت و تحرک و نشاط نشانه انسان سالم است و سلامتی روان لازمه حفظ و دوام عملکرد اجتماعی، شغلی، تحصیلی افراد جامعه می باشد. این مطالعه با هدف بررسی سلامت روان دانشجویان دختر رشته های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود انجام شد.

    روش بررسی: در این مطالعه توصیفی تحلیلی 360 دانشجوی دختر در مقطع کارشناسی (180 نفر دانشجوی پرستاری و 180 نفر دانشجوی غیرپرستاری) به روش نمونه گیری تصادفی ساده و تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. آنها پرسش نامه سلامت عمومی روان (ghq-28) را تکمیل کردند. اطلاعات با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: گرچه بین سلامت روان دانشجویان پرستاری و دانشجویان سایر رشته ها و مقیاس های آن (اختلال جسمانی اضطراب و خواب، عملکرد اجتماعی و افسردگی) از نظر آماری ارتباط معنی دار نبود، ولی بین هر دو گروه میزان ضعف سلامت روان به شکل قابل توجهی بالا بود. این در حالی است که بین تعداد افراد خانوار، میزان درآمد ماهیانه خانواده و میزان علاقه به رشته تحصیلی و کاهش سلامت روان ارتباط معنی داری وجود داشت.

    نتیجه گیری: این پژوهش نشان داد که دانشجویان به دلیل شرایط ویژه دانشجویی در معرض از دست دادن سلامت روانی هستند. این در حالی است که افسردگی، اضطراب و سایر اختلالات روانی باعث کاهش عملکرد تحصیلی این قشر باارزش می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم