• تاثیر رنگ بر درک انسان از معماری

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1399/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1399/06/25
    • تعداد بازدید: 309
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    تاثیر رنگ بر درک انسان از معماری (نمونه مورد بررسی: اصفهان)

    تاثیر رنگ بر انسان و معماری از دیرباز مورد توجه بوده است و امروزه نیز رنگ و رنگ شناسی به عنوان یک علم در سطح جهان مطرح می باشد. ترکیبات ذهنی رنگ، از ابزارهای شناخت طرز تفکر و احساس ما است. در واقع می توان خصوصیات افراد را با رنگ هایی که در محیط آن ها به کار می روند، هماهنگ نمود. این مقاله به بررسی چگونگی تاثیرگذاری رنگ، بر درک انسان از معماری می پردازد و سعی می کند میزان تاثیرگذاری انتخاب های مناسب و یا نا مناسب را در رنگ دکوراسیون داخلی و به طور کلی در فضاهای معماری بررسی کند.

    در ابتدا مفهوم، تعاریف و هم نشینی رنگ ها مورد توجه قرار می گیرد. نکات مربوط به کاربرد رنگ در معماری اماکن؛ انتخاب رنگ و مقدار آن، ترکیب و تاثیر تیرگی و روشنی رنگ ها، از موارد مورد مطالعه در این نوشتار می باشد. بخش دیگر مقاله به بررسی رنگ در فضاهای انفرادی و جمعی می پردازد و سعی در انتخاب مناسب ترین رنگ ها در این زمینه داشته است. در این راستا نمونه هایی از آثار معماری اصفهان معرفی شده است که با روش تطبیقی- تحلیلی و با رویکرد روان شناسی، سعی در بیان این تاثیر گذاری ها دارد.

    با بررسی های صورت گرفته این چنین بدست آمد که به کمک رنگ در معماری می توان در ایجاد تمرکز ذهنی، افزایش حس آرامش و تغییر درک افراد در قالب محیط، موثرتر عمل نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم