• مقایسه تاثیر رژیم غذایی مبتنی بر طب ایرانی در مقایسه با رژیم غذایی طب کلاسیک، بر میزان پروتئین ادراری کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک: کارآزمایی بالینی تصادفی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/01/25
    • تعداد بازدید: 137
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    مقایسه تاثیر رژیم غذایی مبتنی بر طب ایرانی در مقایسه با رژیم غذایی طب کلاسیک، بر میزان پروتئین ادراری کودکان مبتلا به سندرم نفروتیک: کارآزمایی بالینی تصادفی

    سندرم نفروتیک (ns) یک اختلال شایع مزمن کلیه در دوران کودکی است. مهمترین مشخصه این بیماری پروتئینوری است. طب ایرانی توصیه های غذایی مهمی برای تقویت عملکرد کلیه و درمان این بیماری دارد. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر و مقایسه رژیم غذایی طب سنتی ایران با رژیم غذایی مبتنی بر طب غربی است. بدین منظور، 20 کودک مبتلا به سندرم نفروتیک به طور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل، به مدت یک ماه تحت نظر قرار گرفتند.

    گروه کنترل رژیم غذایی بر اساس اصول کلی طب غربی دریافت کردند. در گروه مداخله، علاوه بر رژیم طب غربی، توصیه های غذایی طب سنتی ایران شامل رب انار، رب بِه، سویق گندم و جو نیز تجویز شد. و شاخص های بیوشیمیایی شامل پروتئین تصادفی ادرار، کراتینین ادرار، کلسترول تام، و تری گلیسیرید قبل و بعد از مداخله 1 ماهه اندازه گیری شد.

    براساس یافته های این مطالعه، پروتئین تصادفی ادرار، به طور قابل توجهی در هر دو گروه طب غربی و طب سنتی کاهش یافت. با این حال، میزان کاهش پروتئینوری در گروه طب سنتی ایران به طور قابل توجهی کمتر از گروه کنترل بود . سطوح کلسترول و کراتینین ادرار در گروه مداخله به طور معنی داری کاهش یافت، اگرچه تغییرات در مقایسه با گروه کنترل معنی دار نبود . در انتها، نتایج این مطالعه نشان داد که افزودن توصیه های غذایی طب ایرانی به اصول کلی رژیم غذایی طب غربی باعث کاهش پروتئینوری و بهبود بیشتر بیماران سندرم نفروتیک می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها