• مطالعه آثار خسارات ناشی از اطاله دادرسی در امور مربوط به حقوق کیفری

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1400/12/05
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/01/31
    • تعداد بازدید: 115
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    مطالعه آثار خسارات ناشی از اطاله دادرسی در امور مربوط به حقوق کیفری

    اطاله دادرسی موجب تضییع حقوق عمومی، نارضایتی عمومی، کاهش سطح عدالت، تراکم پرونده ها در مراجع قضایی و کاهش اثر بازدارندگی قوانین به خاطر ایجاد فاصله بین کیفر و عمل مجرمانه می شود. اطلاعات با جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای از طریق مطالعه و فیش برداری از منابع و اسناد و مدارک موجود، انجام شده است.

    نتایج حاصل از پژوهش حاصل عبارتند از: مشکلات ناشی از قوانین، مشکلات ناشی از ساختار قضایی و مشکلات ناشی از عوامل و نیروی انسانی از مهمترین علل به وجود آمدن اطاله دادرسی در امور کیفری هستند. اطاله دادرسی از عوامل برون سازمانی قوه قضاییه (تنوع موضوعات، فقدان ضابطه مشخص و قانونی جهت تشخیص، رشد سریع حاشیه نشینی به سبب ساخت وسازهای بیرویه، تراکم پرونده ها در محاکم قضایی و ...) و درون تشکیلاتی قوه قضاییه (عوامل مربوط به مدیریت قضایی، مشکلات ناشی از مقررات کارشناسی، عدم ضریب دقت در امور، سیستم بایگانی راکد، عدم ایجاد رویه های قضایی واحد به منظور تسریع در رسیدگی کیفری در سراسر کشور و ...) در امور کیفری ناشی می شود.

    وکیل در جهت عدالت محوری بهتر، با نوشتن دادخواست خوب، مفید و جامع می تواند از اطاله دادرسی جلوگیری کند و به حل و فصل دعاوی سرعت بخشد و دومین راه باعث می شود، وکیل در تسریع دادرسی و حل و فصل دعاوی نقش مهمی را ایفا کند و وظایف قانونی خود در برابر دادگاه و موکلین خود را به نحو احسن انجام دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها