• مروری بر بحران آب و اهمیت آب

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/03/10
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/03/18
    • تعداد بازدید: 199
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: ۰۹۰۳۳۸۴۵۱۶۷

    مروری بر بحران آب و اهمیت آب

    آب مهم ترین عامل زنده ماندن همه موجودات اعم از گیاهان ، حیوانات و انسان ها است، گاهی در شرایط سخت انسان ها یا حیوانات بدون غذا چند روز بیشتر زنده می مانند اما بدون آب دوام زیادی نخواهند آورد . آب بخش عمده ی از ساختار گیاهان حیوانات و انسان ها را تشکیل می دهد بطوری که ۵۸٪ وزن انسان از آب است و ۷۰٪ تا ۹۰٪ عنصر تشکیل دهنده گیاهان را آب تشکیل می دهد سه چهارم گوشت حیوانات خانگی که انسان از آن تغذیه می‌کند آب به وجود آورده است. این ماده حیاتی تقریبا در همه ی صنایع و فعالیت های انسانی نقش انکار ناپذیری دارد.

    آب به عنوان ماده ی حیاتی می‌توان برای رفاه انسان نیز مورد استفاده قرار بگیرید مانند تولید برق. انسان ها از دیر باز تا کنون زندگی خود را بر مبنای وجود  آب بنا کرده اند هر جا آب هست زندگی میسر و فرهنگ وتمدن شکل می‌گیرد. با ثابت بودن مقدار آب کره زمین در مقابل افزایش جمعیت و احتیاج روز افزون انسان ها به آب این امر موجب وابستگی به آب بیشتر می‌گردد که با گذشت زمان آب به شکل یک کالای کمیاب در می آید که این نه تنها از مسائل مهم کشورهایی نظیر ایران است که باران کم دارد بلکه از مسائل کشورهای دیگر مثل اروپا نیز به شمار می رود .

    افزایش روز افزون جمعیت ، تحول در زندگی بشر به عبارت دیگر وابسته شدن به زمین و آب یعنی به محیط و همچنین ظهور تمدن های دامداری و کشاورزی و سرانجام صنعتی سبب پیدایش اشکال دیگر بهره برداری از آب و اهمیت بیشتر آن در شئون مختلف زندگی شده است از یک طرف افزایش مصرف آب در نتیجه افزایش جمعیت و از طرف دیگر استفاده زیاد از آن در زمینه های مختلف انسان را بیشتر به فکر تامین آب مورد نیاز از محیط اطراف خود انداخت و یکی از راه های تامین آب انتقال آب از نقطه ای به نقطه دیگر است که همه و همه منجر به بحران آب و کمبود آب و عرضه و تقاضای آب می کند بحران آب: یعنی وضعیتی که در آن آب آشامیدنی و غیر آلوده در یک منطقه کمتر از تقاضای آن است .

    کم آبی یعنی نبود آب شیرین برای تامین تقاضای آب متعارف که کم آبی به علت خشکسالی ، فقدان بارندگی و آلودگی پدیدار می شود کم آبی توسط مجمع جهانی اقتصاد به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خطرات جهانی عنوان شده است. نیمی از بزرگترین شهرهای جهان کم آبی را تجربه می کنند. ۹۷ ٪ از آب های موجود کره زمین شور و به مابقی آن شیرین که کمتر از ۳٪ می‌باشد دشوار است. اصلی ترین دلایل افزایش جهانی تقاضای آب عدم تطابق جغرافیایی و زمان بین تقاضا و دستیابی به آب شیرین است. کم آبی می‌تواند از دو مکانیزم فرایند شود یکی کم آبی فیزیکی و کم آبی اقتصادی . کم آبی فیزیکی از ناکافی بودن منابع طبیعی برای تأمین تقاضای یک ناحیه ناشی می‌شود و کم آبی اقتصادی نتیجه مدیریت ضعیف منابع آب کافی و موجود است .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم