• مدل سازی محدوده اثر خطرات ناشی از دود ، حرارت و گازهای سمی حاصل از حریق به کمک نرم افزار phast در پالایشگاه فاز 19 پارس جنوبی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/20
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/03/22
    • تعداد بازدید: 147
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    مدل سازی محدوده اثر خطرات ناشی از دود ، حرارت و گازهای سمی حاصل از حریق به کمک نرم افزار phast در پالایشگاه فاز 19 پارس جنوبی

    حوادث خطرناکی که در صنعت رخ می دهند، غالبا به سبب خروج یک ماده سمی یا قابل اشتعال از یک نشتی یا پارگی ایجاد شده در مخازن، خط لوله یا اتصالات می باشند. برای مدل سازی تخلیه مواد در این گونه حوادث، عوامل مختلفی نظیر اندازه نشتی ایجاد شده، مدت زمان نشتی، ترکیب درصد مواد موجود در منبع و شرایط فرآیندی ماده تخلیه شده ( دما ، فشار و فاز ماده ) تاثیر دارند.

    در این تحقیق هدف تعیین شده ، ارزیابی برخی از حوادث فرآیندی که با توجه به اطلاعات جمع آوری شده نظیر ( فشار ماده موجود در فرآیند ، دما ماده ، فاز ماده ، ترکیب درصد ماده ، شرایط آب و هوایی ، جهت وزش باد غالب ، نوع و محل وقوع سناریو ، جانمایی ، توزیع جمعیت و...)، وقوع آن در مخازن گاز پالایشگاه های پارس جنوبی محتمل است، توسط نرم افزار phast مدل سازی گردیده است.

    در این تحقیق با مدل سازی دو نوع آتش محتمل در پالایشگاه پارس جنوبی، که آتش ناگهانی و آتش فورانی ناشی از نشتی فلنج ها و شیرهای مورد بررسی در سناریو های تعریف شده با استفاده از مدل انتشار udm می باشند ، و محدوده اثر این اتفاقات تعیین گردیده و پس از انجام عملیات محاسبه و ترسیم نمودار توسط نرم افزار ، آن را تحلیل کرده تا بتوان به یک نتیجه واقعی رسید. تحلیل مربوط به شبیه سازی آتش براساس متغیرهایی به صورت توابعی از زمان انجام گردیده و مدل های تحلیلی کامپیوتری برای پیش بینی رفتار آتش به کار رفت. بنابراین برای کاهش دادن دامنه یا احتمال رخداد این حوادث، نیاز به پیاده سازی روش هایی موسوم به مدیریت ریسک است که هدف از مدیریت ریسک، ارزیابی و سپس حذف یا کنترل کانون های خطر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها