• نقش کتابخانه دانشگاه در توسعه سواد اطلاعاتی دانشجویان ( مطالعه موردی : دانشجویان موسسه آموزش عالی )

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/04/12
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/05/08
    • تعداد بازدید: 161
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: ۰۹۰۳۳۸۴۵۱۶۷

    نقش کتابخانه دانشگاه در توسعه سواد اطلاعاتی دانشجویان ( مطالعه موردی : دانشجویان موسسه آموزش عالی )

    در دنیای امروز داشتن سواد اطلاعاتی برای همه اقشار لازم و ضروری است. پیچیدگی فزاینده دنیای صنعتی امروزه از یکسو، و لزوم دسترسی به اطلاعات روزآمد و مطمئن برای برخورد با مسایل و نیازهای جاری محیط زندگی، شغلی و تحصیلی از دیگر سو، لزوم داشتن سوادی مهم و حیاتی را برای تمامی اقشار مردم و به خصوص برای دانشجویان و دانشگاهیان دوچندان کرده است. سواد اطلاعاتی به عنوان مجموعه ای از مهارت ها به منظور شناسایی درست منابع اطلاعاتی، دسترسی و توانایی استفاده هدفمند از آنها و ابزاری برای توانمندی فردی است که برای دانشجویان بسیار مهم است .

    در این پژوهش سعی بر آن است، نقش کتابخانه دانشگاه در افزایش سواد اطلاعاتی دانشجویان را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی - پیمایشی و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای با ضریب پایایی 0.85 بوده و جامعه آماری پژوهش را دانشجویان موسسه آموزش عالی تشکیل می دهد، بر اساس جدول کرجسی مورگان حجم نمونه 200 نفر تعیین گردید.

    به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی ( توزیع فراوانی )، آمار استنباط ( آزمون فریدمن، آزمون t آزمون آنالیز واریانس ) استفاده گردید. نتایج نمایان آن است، سواد اطلاعاتی جامعه مورد پژوهش و همچنین تاثیر کتابخانه دانشگاه بر ارتقاء سواد اطلاعاتی دانشجویان در حد نامطلوب می باشد. مهم ترین مانع گسترش سواد اطلاعاتی فقدان منابع و امکانات مورد برای توسعه سواد اطلاعاتی است. درنهایت با توجه به نتایج پژوهش کتابخانه تاثیر بسزایی بر افزایش سواد اطلاعاتی دانشجویان نداشته است .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها