• بررسی ویژگی های حسی و اثر ضد میکروبی عصاره آبی درمنه دشتی (artemisia sieberi) بر باکتری salmonella enteritidise موجود در سس مایونز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/17
    • تعداد بازدید: 91
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    بررسی ویژگی های حسی و اثر ضد میکروبی عصاره آبی درمنه دشتی (artemisia sieberi) بر باکتری salmonella enteritidise موجود در سس مایونز

    سس مایونز از رایج ترین غذاهای مبتنی بر تخم مرغ بوده و به دلیل عدم استفاده از فرآیند حرارتی در طی تولید، شیوع سالمونلوز مستقیما با آن در ارتباط است. یکی از رایج ترین روش های مهار و کنترل میکروارگانیسم های موجود در سس مایونز استفاده از ترکیبات شیمیایی نگهدارنده مانند اسید بنزوئیک و نمک های آن می باشد. باتوجه به اینکه مصرف زیاد این ترکیبات مضراتی برای سلامتی انسان نیز به دنبال دارند بنابراین بایستی از این ترکیبات حداقل استفاده شود.

    در این تحقیق امکان استفاده از عصاره درمنه ی دشتی به عنوان یک نگهدارنده ی طبیعی مورد بررسی قرار گرفت. عصاره ی آبی درمنه دشتی به روش خیساندن استخراج و پس از فیلتراسیون و تغلیظ ، با آون خشک شده و به شکل پودری در آورده شد. به نمونه های سس تهیه شده مقدار 1 / 0 ، 2 / 0 ، 3 / 0 و 4 / 0 درصد عصاره آبی درمنه و 1 میلی لیتر سوسپانسیون میکروبی نیم مک فارلند اضافه و در دو دمای 4 و 25 درجه سانتیگراد نگهداری شد.

    برای بقای باکتری در نمونه ها کشت به صورت روزانه بر روی محیط کشت سالمونلا شیگلا انجام و تعداد کلنی ها به صورت log cfu/gr گزارش شد. داده ها با نرم افزار mini tab به صورت فاکتوریل آنالیز شد. نتایج نشان دادند که عصاره ی آبی درمنه ی دشتی دارای اثر کاهشی بر باکتری سالمونلا انترتیدیس بوده و اثر ضد میکروبی آن در دمای 25 درجه نسبت به 4 درجه سانتیگراد بیشتر بود که این اثر با افزایش غلظت عصاره بیشتر بود. آزمون ارزیابی حسی نشان داد که در محدوده غلظت مورد نظر عصاره درمنه اثر نامطلوبی بر پارامترهای حسی سس مایونز نداشت .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها