• تاب آوری اخلاقی راهی برای تحمل پریشانی های اخلاقی محیط کار

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/02/28
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/06/22
    • تعداد بازدید: 86
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053833

    تاب آوری اخلاقی راهی برای تحمل پریشانی های اخلاقی محیط کار

    پژوهش با هدف وضعیت سنجی تاب آوری اخلاقی انجام گرفت. روش تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه اجرا توصیفی - پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه پیام نور همدان می باشد. نمونه بر اساس روش نمونه گیری هدفمند تعداد 115 نفر انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات این پژوهش از روش های مطالعه کتابخانه ای به منظور گردآوری مبانی نظری و پیشینه تجربی پژوهش استفاده شده است.

    جهت جمع آوری داده های مورد نیاز از نمونه مورد مطالعه از روش جمع آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استفاده شده است ابزار شامل تاب آوری اخلاقی محقق ساخته، می باشد. روایی پرسشنامه (صوری) تایید شد. پایایی از طریق آلفای کرونباخ 90 / 0 به دست آمد. پس از گردآوری اطلاعات به منظور تجزیه وتحلیل داده ها و یافته های پژوهش از بررسی فرضیه های پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است.

    در سطح آمار توصیفی از شاخص هایی همچون جداول و نمودارهای توزیع فراوانی و در سطح استنباطی از آزمون های کالموگروف -اسمیرونوف و روش آلفای کرونباخ، هتی تک گروهی انجام شد. همچنین برای محاسبات و تحلیل های آماری از رایانه و نرم افزار spss نسخه 18 انجام گرفت. نتایج نشان داد میانگین تاب آوری اخلاقی در دانشگاه 75 / 3 به دست آمده است که از میانگین آماری (3) بزرگتر است، همچنین انحراف معیار 88 / 0 شده است؛ بنابراین با 99 % اطمینان نتیجه می گیریم که میزان تاب آوری اخلاقی بالاتر از حد متوسط است. بر اساس نتایج آزمون تحلیل واریانس یکطرفه، تاب آوری اخلاقی اخلاقی به لحاظ سن (0.564= p و 0.782=f(5,174) و سنوات خدمت ( 0.115= p و 2=f(3,176) تفاوت معناداری مشاهده نمی شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها