• بررسی نکات تربیتی در گلستان سعدی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/06/15
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/08/21
    • تعداد بازدید: 209
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 02171053199

    بررسی نکات تربیتی در گلستان سعدی

    هدف این مقاله بازخوانی و تمرکز عملی بر آموزه های کتاب گلستان سخن سعدی شیرازی است. کتاب ارزشمند گلستان سعدی از امهات کتاب های تعلیمی در ادب فارسی است. چهره شاخص سعدی اندیشمند و حکیم و شاهکارهای ارجمند او در عرصه جهانی سند افتخار هر ایرانی است. در این مقاله می خواهیم آرا و بنیان های تربیتی سعدی را از حکایت های شیرین گلستان استخراج کرده به بررسی آنها بپردازیم. سعدی شیرازی از جمله عالمان و ادیبانی است که به تعلیم و تربیت توجه و عنایتی ویژه داشته است. شیخ اجلّ، عقاید خود را با استناد از قرآن و احادیث در زمینه تربیت دینی، اخلاقی و عرفانی در قالب تمثیل و حکایت ابراز داشته است.

    آدمی از بدو تولد تا پایان زندگی خود به تربیت احتیاج دارد ولی در هر مرحله از زندگی با توجه به مقتضیات زمان خود روش تربیتی، متفاوت خواهدبود که سعدی در گلستان چگونگی تربیت در هر مرحله از زندگی ( کودکی، جوانی و پیری ) را با حکمتی زیبا بیان می کند. به عقیده سعدی دو عامل وراثت و محیط از عوامل تاثیرگذار در تربیت هستند که در حکایتها به طور مفصل از آنها سخن گفته است.

    مطالعه گلستان آرامش خاصی به انسان می بخشد و حکایت های این کتاب ارزشمند انسان را به تفکر و تعقل وا می دارد. در این مقاله قصد داریم گلستان را از دیدگاه مسائل تربیتی بررسی کنیم و برداشت های خود را بیان داریم و شهرت و اهمیت این اثر فاخر تعلیمی را با هم بازخوانی کنیم. روش پژوهش در این تحقیق کتابخانه ای–توصیفی است و مطالب با مطالعه منابع مرتبط و مقالات، فیش برداری و تنظیم شده است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم