• کاهش اختلال وسواس در بیماران زن مبتلا به اختلال وسواس فکری جبری

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1401/08/19
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1401/10/08
    • تعداد بازدید: 109
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: 09050265032

    کاهش اختلال وسواس در بیماران زن مبتلا به اختلال وسواس فکری جبری

    پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی پروتکل ترکیبی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد  act  برای اختلال وسواس اجباری  ocd  و act بر زمینه بین فردی زوجین بر بهبود وسواس ارتباطی بیماران زن مبتلا به اختلال وسواس فکری اجباری رابطه ای انجام شد.  rocd .

    مواد و روش ها: مطالعه حاضر به صورت یک مطالعه تک آزمودنی با طرح پایه چندگانه به منظور بررسی اثربخشی پروتکل ترکیبی act برای ocd و زوج ها بر بهبود rocd در زوج های ایرانی انجام شد. نمونه، دانشجویان متاهل شاغل به تحصیل در دانشگاه های تهران در سال 1398 با تشخیص rocd بودند. در درمان ترکیبی act برای ocd و زوجین ، دو بیمار. در act برای ocd ، دو بیمار ، و act برای زوج ها، دو بیمار مورد مطالعه قرار گرفتند که به طور تصادفی در این درمان ها جایگزین شدند. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامه علائم وسواسی - اجباری جدید مرتبط با شریک  new procsi و پرسشنامه وسواسی اجباری جدید رابطه  roci جدید بود.

    نتایج: نمرات سطوح متوسط، متوسط، نسبی و مطلق شرکت کنندگان از مرحله پایه تا مرحله درمان در هر دو procsi جدید و roci جدید کاهش یافت. همچنین ، به جز شرکت کنندگان 5 و 6 ، بقیه شرکت کنندگان از ابتدای شروع تا درمان تغییرات پایداری در هر دو پرسشنامه نشان دادند. میانگین کاهش پایه ( mblr ) و شاخص تغییر قابل اعتماد ( rci ) افرادی که act تر کیبی را دریافت کردند بهتر از افرادی بود که سایر اشکال act را دریافت کردند.

    نتیجه گیری: درمان ترکیبی act برای ocd و زوج ها موثرترین روش برای کاهش امتیاز procsi جدید و roci جدید نسبت به دو درمان دیگر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها