• تغییرات سطح سرمی کورتیزول و شمارش سلول های خونی پس از مواجهه کوتاه مدت با پودر رادیواکتیو توری های فانوس در موش های صحرایی نر

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/06/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/06/24
    • تعداد بازدید: 402
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: توری های فانوس در اغلب موارد حاوی سطوح پایینی از ماده رادیواکتیو توریم هستند. اگرچه این توری ها در حالت عادی چندان خطرناک نیستند اما ورود توریم به بدن می تواند خطر ساز باشد. این مطالعه با هدف ارزیابی اثر مواجهه کوتاه مدت با پودر توری های فانوس بر روی سطح سرمی کورتیزول و شمارش سلول های خونی انجام شد.

    مواد و روش کار: این مطالعه تجربی طی سال های 1386 و 1387 در دانشکده پزشکی رفسنجان انجام شد. 28 سر موش صحرایی نر نژاد albino n mary (محدوده وزنی 200 تا 250 گرم) به صورت تصادفی به 2 گروه مساوی تقسیم شدند. حیوانات گروه اول به مدت 24 ساعت در مجاورت 600 میلی گرم از پودرتوری فانوس با اکتیویته 800 بکرل قرار گرفتند و علاوه بر دریافت پرتو به صورت خارجی رادون 220 آزاد شده از توری ها را استنشاق نمودند. حیوانات گروه دوم در مدت زمانی مشابه در مجاورت دارونمای حیوانی قرار گرفتند. یافته ها با استفاده از آزمون آماری paired t-test تجزیه و تحلیل شدند و p<0.05 از نظر آماری معنی دار در نظر گرفته شد.

    یافته ها: مواجهه کوتاه مدت موش های صحرایی با پودر توری های فانوس رادیواکتیو موجب کاهش معنی دار آماری در سطح سرمی کورتیزول گردید. در حالی که در حیوانات مواجهه داده شده با توری های فانوس غیر رادیواکتیو تفاوت معنی داری در سطح کورتیزول ایجاد نشد. همچنین در گروه آزمون کاهش معنی داری در شمارش کلی گلبول های سفید پس از مواجهه مشاهده گردید.

    نتیجه گیری: در این مطالعه علیرغم تغییر سطح سرمی کورتیزول، مواجهه با پودر توری رادیواکتیو نتوانست بروز اثرات تحریکی را در شمارش برخی سلول های خونی نشان دهد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها