• مقایسه اثر شارکول خوراکی با هیدروکسید آلومینیوم بر خارش اورمی بیماران همودیالیزی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/06
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/06
    • تعداد بازدید: 656
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: خارش اورمی شکایتی شایع و عذاب آور در نارسایی مزمن کلیوی است که در حدود 60 درصد بیماران از آن رنج می برند. علل متعددی در بروز آن دخالت دارد و به همین دلیل درمان های مختلفی نیز برای آن توصیه شده است.

    هدف: مقایسه تاثیر شارکول خوراکی با شربت هیدروکسید آلومینیوم بر خارش اورمی بیماران همودیالیزی در بیمارستان 5 آذر گرگان

    مواد و روش ها: در این مطالعه کارآزمایی متقاطع 30, (cross-over) بیمار با خارش متوسط و شدید (در دو گروه 15 نفره)، با دو داروی کپسول شارکول خوراکی به مقدار 6 گرم روزانه در سه دوز منقسم به مدت 2 هفته و شربت هیدروکسید آلومینیوم 30 سی سی، سه بار در روز (قبل از مصرف غذا)، به مدت 2 هفته درمان شدند (در مجموع 4 هفته مداخله برای هر گروه). فاصله زمانی 48 ساعته به عنوان wash out بین دو رژیم دارویی در نظر گرفته شد. شدت خارش، با روش های (measurement of pruritus scale) mps ,(visual analog scale) vas تعیین و آنالیز داده ها در نرم افزار spss و با استفاده از آزمون های ویلکاکسون، من ویتنی، تی تست و تی زوجی انجام شد. در تمام آزمون ها سطح معنی دار 0.05 در نظر گرفته شد.

    نتایج: بر اساس معیار mps ,vas در ابتدای مطالعه بیماران گروه اول 40 درصد خارش متوسط و 60 درصد خارش شدید و بیماران گروه دوم 46.7 درصد خارش متوسط و 53.3 درصد خارش شدید داشتند. شدت خارش بیماران در هر دو گروه که از کپسول شارکول خوراکی استفاده کرده بودند به طور معنی دار کاهش یافت (p<0.05)، ولی در مورد شربت هیدروکسید آلومینیوم، کاهش خارش و فسفر سرم از نظر آماری معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: کپسول شارکول خوراکی دارویی موثر در کاهش خارش بیماران همودیالیزی بوده و در مقایسه با شربت هیدروکسید موثرتر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها