• بررسی مقایسه ای میزان سایش خمیر دندان های کام، پونه و داروگر مخصوص کودکان با نمونه استاندار خارجی (oral-b)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 454
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: سایش خمیردندان ها یکی از موارد مهم جهت انتخاب آنها توسط دندانپزشکان می باشد و تولیدکنندگان سعی دارند با ارائه هرچه بهتر محصولات استاندارد این مهم را فراهم آورند. این مطالعه با هدف مقایسه میزان سایندگی چهار نوع خمیردندان مخصوص کودکان: کام، پونه، داروگر و oral-b طراحی گردید.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی و آزمایشگاهی، 24 نمونه (به عنوان ماده زمینه ای) با جایگذاری کامپوزیت بر روی آکریل در داخل قالب مخصوص ساخته شد و به طور تصادفی به چهار گروه شش تایی تقسیم گردید که هر گروه توسط یک نوع خمیردندان مورد سایش قالب مخصوص ساخته شد و به طور تصادفی به چهار گروه شش تایی تقسیم گردید که هر گروه توسط یک نوع خمیر دندان مورد دندان مورد سایش قرار گرفت. پس از آن وزن نمونه ها به وسیله ترازویی با دقت 0.0001 گرم اندازه گیری گردید. نمونه ها تحت نیروی دویست گرم در محیط حاوی محلول هر یک از خمیردندان ها به وسیله v & cross brushing machine مسواک زده شدند. پس از آن وزن هر نمونه بعد از پنج هزار، ده هزار و بیست هزار بار سایش با ترازوی فوق اندازه گیری شد. متغیر مورد بررسی میزان سایش حاصل از هر نوع خمیردندان می باشد و تشخیص آن مشاهده نتایج حاصل از آزمایش های سایش است که توسط آزمون های آماری tukey, anova مورد مقایسه قرار گرفتند.

    یافته ها: تفاوت معنی دار آماری بین چهار نوع خمیردندان پس از پنج هزار و ده هزار بار سایش وجود نداشت اما تفاوت سایش خمیردندان داروگر با کام، پونه و oral-b پس از پانزده هزار و بیست هزار بار سایش از لحاظ آماری معنی دار بود.

    نتیجه گیری: خمیردندان داروگر در مقایسه با سایر خمیردندان ها بیشترین میزان سایش را دارد اما میزان سایندگی خمیردندان های کام و پونه مشابه خمیردندان oral-b است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها