• مقایسه تطابق لبه ای سه سیستم in ceram, ips e.max press, ips empress2 در رستوریشن های تمام سرامیکی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/11
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/11
    • تعداد بازدید: 463
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: تطابق لبه ای در رستوریشن های تمام سرامیک در میزان موفقیت این روکش ها اهمیت تعیین کننده ای دارد، به همین جهت هدف از این مطالعه مقایسه تطابق لبه ای در سه نوع رستویشن تمام سرامیکیin ceram, ips e.max press, ips empress2  می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه یک سو کور تجربی آزمایشگاهی یک دندان سانترال بالارزینی به عنوان مدل آزمایشگاهی با ابعاد هفت میلی متر طول و پنج میلی متر قطر تهیه و به طور استاندارد تراش داده شد، به طوری که خط انتهای آن شامل یک میلی متر تراش شولدر نود درجه که با زاویه سه درجه تیپر (taper) شده بود. سپس از روی آن ده روکش از جنس in ceram، ده روکش از جنس ips e.max press و ده روکش از جنس ips empress2 ساخته شد. بعد از سمنت کردن در جهت باکولینگوالی سایش آنها صورت گرفت و سپس زیرمیکروسکوپ الکترونی sem میزان گپ ناحیه مارجین در هر نمونه بررسی گردید. پس از تعیین داده ها از آنجا که داده های موردنظر دارای توزیع نرمال بودند جهت بررسی آماری از آزمون anova استفاده شد.

    یافته ها: میزان گپ در گروه 29.22±8.59, ips e-max press میکرون و در گروه 49.94±9.32, in-ceram میکرون و در گروه 40.88±5.38 ips empress 2 میکرون بود. آزمون anova نشان داد که تفاوت معناداری بین سه گروه ذکر شده وجود دارد.

    نتیجه گیری: در رستوریشن های تمام سرامیک استفاده از سیستم ips e-max press به لحاظ تطابق لبه ای شرایط مطلوبتری ایجاد می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها