• تفاوت های جنسیتی در مقیاس های بهزیستی روان شناختی در دانشجویان دانشگاه های دولتی شهر بیرجند در سال تحصیلی 85-1384

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1395/07/18
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1395/07/18
    • تعداد بازدید: 625
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: توجه به تفاوت های جنسیتی برای بسیاری از محققانی که کوشیده اند بهزیستی روان شناختی را مفهوم سازی کنند، از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش تفاوت های جنسیتی بر مقیاس های بهزیستی روان شناختی-پس از کنترل متغیرهای همگام سن-انجام شد.

    روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، 376 دانشجو (158 پسر و 218 دختر) مقیاس های بهزیستی روان شناختی ریف (1989) را کامل کردند. به منظور بررسی تفاوت های جنسیتی در مقیاس های بهزیستی روان شناختی (استقلال، تسلط محیطی، رشد فردی، روابط مثبت با دیگران، هدف در زندگی و پذیرش) از تحلیل کواریانس (ancova) استفاده گردید. سطح معنی داری p≤0.05 در نظر گرفته شد.

    یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس از نظر آماری، تفاوت های جنسیتی معنی داری را پس از کنترل متغیر سن در مقیاس های رشد فردی و روابط مثبت با دیگران نشان داد؛ به عبارت دیگر، دختران در مقایسه با پسران در مقیاس های رشد فردی و روابط مثبت با دیگران نمرات بالاتری گزارش کردند؛ در حالی که در مقیاس های استقلال، تسلط محیطی، هدف در زندگی و پذیرش بین دو جنس تفاوت معنی داری از نظر آماری مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه، ضرورت بازشناسی نقش تفاوت های جنسیتی در بررسی مقیاس های بهزیستی روان شناختی را مورد تاکید قرار می دهد. تلویحات این تحقیق برای متخصصان سلامت روانی مورد بحث قرار می گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها