• عوامل مؤثر بر سوء تغذیه کودکان 6 تا 30 ماهه تحت مراقبت مراکز بهداشتی استان هرمزگان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/03/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/03/01
    • تعداد بازدید: 746
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه و اهداف: سوء تغذیه به عنوان یکی از مشکلات بهداشتی در کشورمان مطرح است و بررسی کشوری رشد در سال 1377 نشان داد که 800.000 کودک دچار نوع متوسط و شدید انواع کم بود وزن هستند. یکی از مناطق اصلی شیوع این مشکل استان هرمزگان است و لازم است عوامل مؤثر و ریسک فاکتورهای کم وزنی در کودکان زیر 5 سالِ این منطقه بررسی و تعیین شود.

    روش کار: در این مطالعه ی مقطعی 1725 نمونه انتخاب و آنالیز بر حسب کم وزنی، به عنوان متغیر وابسته، به روش مورد  شاهد انجام شد. اطلاعات لازم توسط پرونده ی بهداشتی خانوار و مصاحبه با والدین کودک جمع آوری شد. رابطه ی 21 متغیری که به عنوان عوامل خطر یا نقش مخدوش کنندگی و یا متغیر زمینه ای مطرح بودند، با متغیر کم بود وزن براساس شاخص امتیاز استاندارد شده وزن مناسب برای سن یا (weight for age z-score) waz تعیین شد.

    نتایج: در این مطالعه، شغل پدر با 0.004p<، سطح تحصیلات والدین، فاصله ی بین دو زایمان، سکونت در شهر یا روستا (همگی با 0.001p<) و بعد خانوار 0.04p< و عدم آشنایی مادر با منحنی پایش رشد کودک 0.03p< با کم وزنی برای سن رابطه نشان دادند. از نظر سنی میانگین سن گروه مورد 2.3 ماه بیش از گروه شاهد بود (0.001(p< دو متغیر استفاده از مهد کودک (0.005(p<  و سابقه ی مثبت واکسیناسیون (0.018 (p< هم اثر پیش گیری کننده ی خود را بر کم وزنی برای سن مشخص کردند. از نظر سایر متغیرهای مورد مطالعه تفاوت معنی داری در گروه مورد و شاهد به دست نیامد.

    نتیجه گیری: کودکان خانوارهای کم سواد، کارگر، کشاورز و خانواده های پر تعداد و روستایی که مادران خانواده با منحنی رشد آشنایی ندارند و یا امکان استفاده از مهد کودک را ندارند، در معرض خطر سو ء تغذیه هستند. این متغیرها به شدت تحت تاثیر وضعیت اقتصادی و بیانگر جایگاه خاص فقر اقتصادی در سوء تغذیه ی اطفال منطقه هستند. از طرفی ایمن سازی کامل و آموزش منحنی رشد کودک توسط مراکز بهداشتی اثر حفاظتی خود را در بروز سوء تغذیه نشان داده اند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها