• بررسی میزان فراوانی رنگ های مصنوعی در زعفران شهر مشهد از روش کروماتوگرافی لایه نازک در سال 1397

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1397/07/30
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1397/07/30
    • تعداد بازدید: 490
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: رنگ های خوراکی، گروهی از افزودنی ها هستند که به صورت طبیعی و یا مصنوعی تهیه می شوند. رنگها می توانند منجر به ایجاد عوارض وخیمی از جمله آسم، تضعیف سیستم ایمنی، سرطان، آلرژی، رتینوپاتی و اختلالات کبدی در بدن انسان شوند. هدف از این مطالعه، تعیین میزان فراوانی رنگ های مصنوعی موجود در زعفران شهر مشهد با استفاده از روش کروماتوگرافی لایه نازک می باشد.

    روش کار: این مطالعه از نوع مطالعات توصیفی-تحلیلی بوده که به روش مقطعی در سال 1397 در شهر مشهد انجام شده است. تعداد 200 نمونه از انواع مختلف زعفران که شامل رشته ای بریده، رشته ای درجه 1، رشته های درجه 2، رشته های درجه 3 به طور تصادفی نمونه برداری شد و پس از استخراج رنگ با اسیدفرمیک و تخلیص با استفاده از روش کروماتوگرافی با لایه نازک مورد آنالیز نوع رنگ قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار excel مورد آنالیز توصیفی قرار گرفتند.

    نتایج: تعداد 98 نمونه (49%) فاقد رنگ بودند که از این میان تعداد 33 نمونه (16.5%) حاوی رنگ مصنوعی غیرمجاز خوراکی، تعداد 42 نمونه (21%) حاوی رنگ های مجاز خوراکی و تعداد 27 نمونه (13.5%) نیز حاوی رنگ مجاز و غیرمجاز به صورت همزمان بودند.

    نتیجه گیری: با توجه به بالا بودن میزان رنگ های استفاده شده در زعفران شهر مشهد، ارتقاء سطح آگاهی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این مواد به منظور کاهش تولید، مصرف و پیش گیری از عوارض آن ها ضروری می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها