• تأثیر یک دوره تمرین هوازی بر سطح قندخون زنان مبتلا به کم کاری تیروئید تحت بالینی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1398/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1398/05/24
    • تعداد بازدید: 203
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقاله تأثیر یک دوره تمرین هوازی بر سطح قندخون زنان مبتلا به کم کاری تیروئید تحت بالینی

    متابولیسم کربوهیدرات در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید تحت بالینی مختل شده و احتمال ابتلا به دیابت در این افراد وجود دارد. از این رو هدف مطالعه حاضر تاثیر یک دوره تمرین هوازی با و بدون درمان با لووتیروکسین بر سطح قند خون زنان مبتلا به کم کاری تیروئید تح بالینی می باشد.

    روش کار: آزمودنی های این پژوهش نیمه تجربی، 25 زن مبتلا به کم کاری تیروئید تحت بالینی با میانگین سنی 3.83 ± 35.9 سال بودند که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پس از اخذ رضایت نامه به سه گروه دارو- فعالیت بدنی (n=8)، فعالیت بدنی (n=7) و دارو (n=10) تقسیم شدند. فعالیت بدنی عبارت بود از 5 ماه فعالیت ایروبیک به صورت 3 جلسه در هفته و هر جلسه 60 دقیقه. گروه دارو افراد غیرفعالی بودند که تنها قرص لووتیروکسین مصرف کردد. مقدار قندخون سه گروه پس از 5 ماه اندازه گیری شد. داده ها با نرم افزار 16 spss و آزمون آماری آنالیز واریانس بررسی شد.

    یافته ها: فعالیت هوازی منجر به تغییرات معنی دار غلطت قندخون (p=0.273) در بین گروه ها نشد.

    نتیجه گیری: نتایج نشان داد الگوی پاسخ دهی زنان مبتلا به کم کاری تیروئید تحت بالینی با و بدون مصرف داروی لووتیروکسین به 5 ماه فعالیت هوازی یکسان است و تغییری در غلظت قندخون این بیماران ایجاد نمی کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها