• بررسی وضعیت سلامت روان در معتادان تزریقی زندان کاشان در سال 1386

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1388/01/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1388/01/01
    • تعداد بازدید: 758
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
    سابقه و هدف: امروزه وابستگی به مواد مخدر، اعتیاد و تجارت غیرقانونی این مواد به صورت یک بحران جهانی مطرح است. نزدیک%90  افراد معتاد به ترکیبات افیونی دچار نوعی اختلال روانی هستند که در این بین افسردگی، اختلال شخصیت ضد اجتماعی و اضطراب از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. هدف از پژوهش حاضر تعیین میزان سلامت روان معتادان تزریقی در زندان کاشان است.

    مواد و روش ها: کلیه معتادین تزریقی زندان با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند و با استفاده از پرسشنامه سلامت عمومی (general heath questionnaire) ghq-28  و پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و همچنین مصاحبه روانپزشکی بر اساس چک لیست dsm-iv توسط 3 روانپزشک مورد ارزیابی قرار گرفتند.

    یافته ها: از 48 معتاد تزریقی که بر اساس آزمون ghq-28 مشکوک به اختلال شناخته شدند، بر اساس مصاحبه بالینی 44 نفر مبتلا به اختلال روانپزشکی بودند. شایعترین اختلالات روانپزشکی به ترتیب عبارت بودند از: اختلال شخصیت ضد اجتماعی در 28 نفر (63.6%)، اختلالات خلقی در 21 نفر (47.7%)، اختلالات اضطرابی در 8 نفر (18.1%) و اختلال انطباقی در 3 نفر (6.8%). همچنین 19 نفر (43.1%) دارای چند اختلال بودند و 25 نفر (56.8%) تنها دارای یک اختلال بودند. در این پژوهش بین سن، مدت زندانی بودن، نوع جرم، وضعیت تاهل، وضعیت شغل و سطح تحصیلات با اختلال روانی رابطه معنی داری مشاهده نشد. با این حال وجود اختلال روانی در مردان معتاد تزریقی بیکار و معتادین تزریقی زیر 30 سال بیشتر از سایر معتادین تزریقی بود.

    نتیجه گیری: معتادان تزریقی از وضعیت سلامت روانی مناسبی برخوردار نیستند. با توجه به اینکه این مطالعه برای اولین بار در کشور انجام می گردد، این موضوع نیاز به بررسی های کاملتر و همه جانبه تری دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها